تکنولوژِی چگونه مشاغل را نابود می کند؟

تکنولوژی مساوی بهره وری است. انجام کارهای بیشتر، سریع تر، ارزان تر با مردم کمتر!

به همین دلیل هم اکنون شرکت ها میلیون ها دلار بر روی تکنولوژی هزینه می کنند تا بهره وری بهبود یابد. خبر بد برای شاغل ها این است که شغل های قدیمی هرگز باز نمی گردند و شغل های جدید (مانند مدیر اجتماع آنلاین) به وسیله فناوری ایجاد می شود و این رویارویی مناسب برای شاغلین نیست! این روند را کارشناسان “بازیابی بیکاری” (Jobless Recovery) نامیدند. با دقت به این چارت مشاغل نگاه کنید. نابودشدگان!

توجه داشته باشید که چگونه رکود (مشاغل فراموش شده) عمیق تر و طولانی تر می شد! تکنولوژی به ویژه اینترنت همه صنایع را دچار اختلال کرده است. فکر کنید همه زیرساخت های داخلی مانند خارج فراهم شود. دیگر آیا برای تهیه بلیط مسافرت به آژانس مسافرتی به صورت فیزیکی مراجعه می کنید؟

مثال ساده تر شاید این سوال باشد که آخرین باری که نوار کاست خریده اید چه زمانی بود؟ جلوتر از زمان، سی دی یا دی وی دی چطور؟ همه نیازهایتان را دانلود کرده اید؟ آخرین باری که به بانک رفته اید و با کارمند با صحبت کردیده اید چه تاریخی بود؟ یا اینکه با خودپرداز یا وب سایت کارتان را انجام داده اید؟

همه این مشاغل در حال اختلال یا نابودی است و مطمئا اینترنت (به عنوان نماد اصلی فناوری) در آینده نزدیک دامان مشاغل زیادی را می گیرد و از عرش به فرش می آورد!

چند سوالی که در این باره پیش می آید، آیا شغل ما نابود می شود؟ آیا دولت باید مولد تکنولوژی در کشور باشد؟ چه کسی (دولت، شرکت یا خودمان) باید نگران شغل ما باشد؟ خودمان می بایست با فناوری آشنا شویم و آن را “به کار” گیریم یا باید ما را آشنا سازند و به زور “به کارمان” دهند؟

یادمان نرود تکنولوژی مهارت است نه استعداد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد